Zajęcia

  • Umuzykalnienie

  • Wrażliwość muzyczna dziecka kształtuje się od najmłodszych chwil życia. Już w brzuchu mamy maluch reaguje na bodźce dźwiękowe. Zanim jeszcze dziecko zaczyna mówić, przejawia zainteresowanie dźwiękami, odgłosami płynącymi z otoczenia, muzyką.

    Gdy przyswoi naukę chodzenia, spontanicznie porusza się w rytm muzyki. Odpowiednio wcześnie rozpoczęte wychowanie muzyczne przynosi efekty ogólnorozwojowe: stymuluje układ nerwowy dziecka do odbioru bodźców, kształtuje wrażliwość, rozwija wyobraźnię. Muzyka i bogaty świat dźwięków to kolejna propozycja rozwijania potencjału dziecka w naszym żłobku. W ciągu całego dnia muzyka jest przede wszystkim tłem wszelkich działań i odpoczynku: głównie klasyczna, ale także jazz, etniczna. Najdłużej jednak pozostanie w dziecku, jeśli ją przeżyje, dlatego organizujemy zabawy, które uczą aktywnie słuchać muzyki (m.in. metodą aktywnego słuchania wg Batii Strauss), umożliwiają poznanie brzmienia instrumentów perkusyjnych i uczą wydobywać z nich dźwięk. Śpiewamy także piosenki z akompaniamentem gitary oraz ułatwiamy dziecku wejście w świat muzyki poprzez udział w zajęciach umuzykalniających prowadzonych wg teorii E. E. Gordona (“gordonki”). O teorii Gordona można poczytać na stronie Fundacji Kreatywnej Edukacji, która zajmuje się jej rozpowszechnianiem: http://www.fundacjakreatywnejedukacji.org/z-czego-czerpiemy.html.

    Powrót
  • Doświadczanie i badanie rzeczywistości

  • Ciekawość świata jest naturalną cechą dziecka: wszystko chce sprawdzić, wszędzie zajrzeć, wejść, spróbować; chce wiedzieć jak?, dlaczego?, po co? Poprzez te zajęcia chcemy zaspokoić tę potrzebę dziecka, ale także wzbogacać jego wiedzę o świecie ludzi, roślin i zwierząt, o zjawiskach przyrodniczych. Obserwując, dotykając, smakując, słuchając będziemy odkrywać tajemnice przyrody. Podtrzymywanie i rozwijanie wrodzonej ciekawości dziecka warunkuje kształtowanie się postawy twórczej.

    Powrót
  • Mowa i myślenie

  • Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowią podstawę formowania się jego osobowości. Rozumienie mowy pozwala dziecku poznać otaczający je świat, zaś mówienie umożliwia mu wyrażanie swoich życzeń, pragnień, uczuć, doświadczeń, przeżyć, spostrzeżeń. Jeśli proces rozwoju mowy dziecka przebiega prawidłowo, to proces myślenia dziecka nie jest zakłócony, z uwagi na to, że zjawiska te są ze sobą ściśle powiązane.

    Mowę rozwijamy na kilku płaszczyznach poprzez ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające narządy mowy, opowiadania i zabawy logopedyczne, poznawanie słownictwa dotyczącego otoczenia bliższego i dalszego oraz czynności wykonywanych na co dzień. Wszystko to dokonuje się w toku zabaw z wykorzystaniem rekwizytów, własnego ciała, obrazków, zdjęć, przedmiotów, elementów przyrody. Zajęcia te to również czas, w którym szczególnie ćwiczymy zdolności umysłowe, więc zabawy oscylują m.in. wokół: segregowania, klasyfikacji, planowania, określania kolejności, przewidywania skutków.

    Powrót
  • Działania artystyczne

  • Piosenka, opowiadanie, utwór muzyczny to wszystko pobudza do ekspresji plastycznej. Za pomocą różnorodnych materiałów (m.in. plasteliny, farb, bibuły, skrawków materiałów, masy solnej, masy papierowej) i narzędzi plastycznych (m.in. pędzli, gąbek, korków, pieczątek) oraz technik (m.in. malowania, rysowania, lepienia, wydzieranki, stemplowania) dzieci pobudzają swoją wyobraźnię i wyzwalają kreatywność, doskonalą sprawność dłoni i zdolności manualne. U nas najważniejszy jest sam proces tworzenia „arcydzieła”, a nie efekt końcowy.

    Powrót
  • Kulinarne zabawy

  • Jedzenie jest koniecznością, ale co zrobić, aby dla wielu „niejadków” stało się także przyjemnością? Realizując zajęcia kulinarne staramy się przedstawić czynność jedzenia w jak najatrakcyjniejszym świetle. Dzieci chętniej jedzą, gdy same coś przygotują, dlatego u nas kroją, ugniatają, mieszają, smarują no i oczywiście… jedzą. Nabywają przy tym nowych doświadczeń, ćwiczą mięśnie aparatu mowy, usprawniają się manualnie przy wykonywaniu niektórych etapów posiłków i doskonalą czynności związane z samoobsługą np. posługiwanie się sztućcami. Poznają produkty za pomocą różnych zmysłów, nie tylko smaku, ale przede wszystkim zapachu i dotyku. Dzieci poza tym, że uczestniczą w przygotowywaniu prostych potraw także uczą się nakrywać do stołu, w miarę swoich możliwości korzystać ze sprzętów gospodarstwa domowego, czysto i higienicznie przygotowywać oraz kulturalnie spożywać posiłki. Zajęcia nasze stały się zachętą do częstszego przebywania i pomocy mamie w kuchni:)

     

     

     

     

     

     

    Powrót
  • Zabawy w języku angielskim

  • Małe dziecko uczy się języka poprzez kontakt z drugim człowiekiem, potrzebuje czasu na oswojenie się, szczególnie za pomocą słuchu, z językiem najbliższego otoczenia. Maluszek codziennie wsłuchuje się w słowa, które się do niego wypowiada. Dlatego proponujemy Państwu, oprócz naturalnego kontaktu z językiem ojczystym, codzienny kontakt z językiem angielskim poprzez czas w ciągu każdego dnia, w którym dzieci będą śpiewały piosenki w tym języku, powtarzały rymowanki czy słuchały książeczek. Dziecko w tym wieku poznaje język angielski w taki sam sposób jak język ojczysty, dlatego oswajanie z językiem obcym w najmłodszych latach, daje zaskakujące rezultaty w przyszłości.

    Powrót
  • Książeczki z naszej półeczki

  • „Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną, zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia”.
    ~I. Koźmińska, E. Olszewska – „Wychowanie przez czytanie”

    Dobrodziejstwa płynące z głośnego czytania dzieciom każdy z nas zna. Rozwijanie umiejętności językowych, wzbogacanie zasobu słownictwa, rozwijanie myślenia, pamięci i wyobraźni, poszerzanie wiedzy i dostarczanie wzorców dobrych zachowań to tylko niektóre korzyści głośnego czytania dzieciom. A dzieci to uwielbiają.

    Dlatego w naszym żłobku od najmłodszych lat rozwijamy zainteresowanie książką jak najwięcej dzieciom czytając – bajki, baśnie, opowiadania, wierszyki, rymowanki, wyliczanki. Książki wybieramy bardzo starannie decydując się na te, z których dzieci będą czerpały najwięcej korzyści . Posiadamy bogatą biblioteczkę m.in. z tytułami polecanymi przez Fundację „ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom”. Mamy wydzielone miejsce na zajęcia czytelnicze wiedząc jak ważne jest wyrabianie w dziecku kultury czytelniczej i właściwego obchodzenia się z książką. Mając świadomość jak istotny jest własny przykład zapraszamy na wspólne czytanki osoby bliskie dzieciom (mamę, tatę, babcię, dziadka, starszego brata lub siostrę). Same jesteśmy zamiłowanymi czytelniczkami.

    Powrót
  • Zajęcia ruchowe

  • “Życie polega na ruchu i ruch jest jego istotą.”
    ~Artur Schopenhauer

    Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego jak ważny jest ruch, jego rola w przyrodzie. Nie jest przesadne stwierdzenie, że bez ruchu nie byłoby istnienia. Ruchy towarzyszy człowiekowi od narodzin do śmierci, ujawniając się w różnych formach jego aktywności. Rudolf Laban dowodzi, że ruch jest naturalnym środkiem komunikacji. Bycie w otoczeniu, które nieustannie ogranicza naturalne potrzeby swobody ruchu, jest przyczyną stanów niepokoju i zahamowań. Wiedzie to do utraty wiary we własne możliwości, w rezultacie czego człowiek zamyka się w sobie, odsuwa się od innych, traci kontakt z otoczeniem. Ruch umożliwia człowiekowi nawiązanie fizycznego kontaktu z otaczającą go rzeczywistością i jest warunkiem jego zdrowia psychicznego. Tak więc ruch ma istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka. W naszym żłobku zajęcia ruchowe są obecne pod wieloma postaciami: zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki, ćwiczenia gimnastyczne w formie zabaw naśladowczych i orientacyjno-porządkowych, opowieści ruchowe, zabawy ze śpiewem, zabawy przy muzyce jako jeden z etapów aktywnego słuchania muzyki oraz Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne.

    Powrót
  • Spotkania ze zwierzętami

  • “Kto jest okrutny w stosunku do zwierząt, ten nie może być dobrym człowiekiem.”
    ~Arthur Schopenhauer

    Cyklicznie co miesiąc Pisklęta spotykają się w ramach projektu edukacyjnego „Akademia Kakadu” z jednym zwierzątkiem hodowanym w warunkach domowych (m. in. żółw, chomik, świnka morska, pies, kot, szczur, królik). Poznają jego zwyczaje, ulubione zabawy, sposób odżywiania oraz opieki nad nim. Głównym założeniem jest umożliwienie dzieciom kontaktu z częścią świata natury jaką są zwierzęta, a z którą maluchy często nie mają styczności. Również edukacja dzieci już od najmłodszych lat w zakresie hodowli i opieki nad zwierzętami domowymi, a tym samym wzbudzanie odpowiedzialności za nie jest istotnym założeniem udziału w zajęciach „Akademii Kakadu”.

    Powrót